Powrót do aktualności


Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku, a w Polsce od 2005 roku. Organizatorem tego wydarzenia jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI). 9 lutego 2021 r. obchodziliśmy kolejną edycję Dnia Bezpiecznego Internetu (DBI) pod hasłem „Działajmy razem”.

W tym roku w naszej szkole w klasach 1a, 2b, 3a i 3b w ramach cyklu zajęć akcentowaliśmy zagadnienia związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem w sieci podejmując różne inicjatywy, które zostały zarejestrowane na stronie głównego organizatora DBI.

Wychowawczynie klasy 1a i 2b brały udział w webinariach – „Jak uczyć dzieci bezpieczeństwa w sieci?”, „Dzień Bezpiecznego Internetu w komiksach i książeczkach” oraz w Konferencji DBI zorganizowanej przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę) w formule on-line.

W klasie 1a uczniowie zostali zapoznani z zasadami bezpieczeństwa w sieci w formie rozmów kierowanych, obejrzeli serię filmów animowanych związanych z ww. zasadami z serii Sieci@ki: prywatność, zdjęcia w sieci, znajomość w sieci, cyberprzemoc, hejt, nadmierne korzystanie z sieci i komputerów, netykieta, prawa autorskie, zabezpieczenie komputera, gdy dzieje się coś złego. Klasa uzyskała dyplom z okazji Dzień Bezpiecznego Internetu.

Uczniowie klasy 2b uczestniczyli w webinarium dla uczniów klas 1-3 „Bezpieczni w sieci”. W klasie zrealizowano cykl zajęć wokół tematów: zasady bezpieczeństwa w sieci, internetowe, gry, etykieta - czyli kultura w sieci oraz wyszukiwanie informacji. Omawiane treści nakierowane były na promocję celowego, rozważnego i świadomego czerpania z zasobów Internetu. Podczas zajęć prezentowane i dyskutowane były filmy z serii „Sieciaki” oraz  „Owce w sieci”. Uczniowie chętnie rozmawiali na tematy związane z hejtem, mową nienawiści, szacunkiem i kulturą w Internecie. Zapoznali się również z podstawowymi pojęciami związanymi z nowymi technologiami. Dowiedzieli się jak bezpiecznie korzystać z Internetu, jak dbać o swój wizerunek online i jak ważne jest postępowanie zgodne z netykietą.

W klasach 3a i 3b zrealizowano cykl tematów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w codziennym życiu. Uczniowie dyskutowali o bogactwie zasobów oraz o możliwościach wykorzystania Internetu. Układali hasła dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. Na podstawie opowiadania pt.: „Jeszcze pięć minut” oceniali postępowanie bohatera uzależnionego od gier, rozmawiali o ich wpływie na zdrowie. Obejrzeli również film „Nie ufaj osobom poznanym w sieci”.

Tegoroczna kampania miała szczególne znaczenie w kontekście nauczania zdalnego. Uczniowie, zwłaszcza ci najmłodsi, zmuszeni są do szybkiego nabycia kompetencji cyfrowych. Ale - jak przekonuje Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange - Cyfrowe kompetencje to nie tylko kompetencje techniczne. To zdrowe nawyki w korzystaniu z technologii, to weryfikacja treści zastanych w internecie, to netykieta i dbanie o umiar, którego zachowanie w obecnej sytuacji jest dla wielu rodzin wyzwaniem. Zatem musimy czerpać wiedzę, która pomoże dzieciom, młodzieży, nauczycielom i rodzicom zadbać o siebie w świecie pełnym ekranów.

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W SIECI

B. Lorens, J. Kielar, J. Wosiewicz, M. Jakubowicz


Powrót do aktualności